کد مطلب:173072 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:172

اسوه های صداقت
سرانجام فصل ایثار و شهادت شاهدان حق فرارسید و هر كدام به نوبت و با كسب اجازه از امام خود راهی میدان شدند و حماسه های همیشه جاوید آفریدند. تا جایی كه از اصحاب به جز مسلم بن عوسجه كسی باقی نماند. اینك اجساد مطهر و نورانی شهدا همچون ستارگان درخشانی دشت كربلا را زینت بخشیده و امام حسین علیه السلام در حالی كه


چشم بر این پیشتازان ایمان وعمل و اسوه های صداقت دارد، زیر لب توصیف های خدا را درباره ی آنان تلاوت می كند.

در میان مؤمنان مردانی هستند كه صادقانه به وعده الهی عمل كردند، برخی از آنها به شهادت رسیدند. و برخی در انتظارند [1] ...

به راستی، چه شباهت نزدیكی میان یاران حسین علیه السلام و مؤمنان جنگ احزاب وجود دارد. هر دو گروه بر عهد و پیمان خویش استوارند. اینان در دشت كربلا در محاصره لشكر یزید قرار گرفتند و آنها در مدینه در محاصره ی ابو سفیان و ائتلاف نیروهای شرك. در جنگ احزاب اسوه و الگو رسول الله بود و در عاشورا نواده ی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم.

اصحاب حسین علیه السلام با جمع 72 نفری و اندك خود در برابر هزاران تن از دشمنان فریب خورده قرار گرفتند. چنان رشادت و صداقتی از خود به نمایش گذاشتند كه در تاریخ بی نظیر است. سخنانی سرشار از صدق و صفا كه این برگزیدگان انسانیت در واپسین ساعات حیات خود در شكر و سپاس خداوند و حمایت از یادگار رسول الله ابراز داشتند، دلالت بر شور و شوق و عشق به شهادت در راه خدا و نشاط در جهاد با دشمنان اسلام دارد. آن مصادق بارز «من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهداو الله علیه» بر پیمانی كه با خدا و برای دفاع از حریم ولایت بسته بودند، ثابت قدم و استوار ماندند. پیامی كه این مردان صادق با خون پاك خود دادند امواجش تا به امروز دل های شیفته عدالت و انسانیت را می لرزاند و قیام ها و نهضت های آزادیخواه و حق طلب را برمی انگیزاند.



[1] احزاب (33) آيه ي 23.